Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

- En ny vår

TIP var tidligere plassert i utkanten av skoleområdet. Nå er Anders Amrud fornøyd med å ha flyttet inn i splitter nye lokaler ved Vinstra vgs.

Tidligere var undervisningen i mekaniske fag lagt til eget bygg nedenfor Skåbuvegen. Etter omfattende oppussing og utbygging av Vinstra videregående skole, er alle elever og ansatte samlet under samme tak.

- Vi har fått nye verkstedlokaler, nye klasserom, nytt lab-rom, ny kantine og nytt bibliotek. Det er en ny vår, sier Anders begeistret.

Han har fagbrev som landbruksmaskinmekaniker og bilmekaniker og jobbet i ti år ved bilverksted.

- Jeg begynte som elevassistent i 2011. Året etter begynte jeg som faglærer på TIP (teknikk og industriell produksjon), samtidig som jeg startet på yrkesfaglærerutdanning ved Høgskolen i Oslo og Akershus, forteller Anders.   

Nå jobber han som kontaktlærer på Vg1-TIP. Anders har fått kontorplass i åpent landskap med flott utsikt. - Klikk for stort bildeAnders har fått kontorplass i åpent landskap med flott utsikt.

En ny arbeidsplass

Anders er storfornøyd med nye lokaler.

- Det er nesten som å begynne på en ny arbeidsplass. Tidligere hadde TIP egne arbeidsrom, eget verksted og eget pauserom. Det ble vår egen lille boble. Nå er vi samlet med resten av skolen. Det er en helt ny hverdag, sier han.

Han sitter sammen med fellesfaglærerne i et lyst og trivelig kontorlandskap. 

- Særlig med tanke på yrkesrettinga og FYR-samarbeidet er det veldig positivt å ha de andre rundt seg.

Store forventninger til det praktiske 

Anders er ferdig med første uke etter ferien. I starten av skoleåret går undervisningen mye på det grunnleggende.

- Elevene skal få inn på rutiner på bruk av verneustyr og gjøre seg kjent med dreiebenkene, fresemaskinene og ulike verktøy, forteller han.

Han sier at største utfordringen i jobben er å få elever som ønsker å jobbe på verkstedet til å engasjere seg i den teoretiske delen av opplæringen.  

- Elevene på TIP har gjerne ikke likt teorien på skolen særlig godt. De har derfor store forventninger til den praktiske delen på yrkesfag. De liker tekniske ting og har gjerne erfaring med traktor fra gårdene mange av dem har vokst opp på, påpeker Anders.

Den nye kantina har en rikholdig salatbar.  - Klikk for stort bildeDen nye kantina har en rikholdig salatbar.

Oppdrag fra næringslivet

Han mener det er spesielt kjekt å se elevene gjøre noe de virkelig brenner for.

- De tar gjerne med seg en traktor de kan reparere. Da er motivasjonen en helt annen enn når de blir pålagt å gjøre noe.

TIP har en del kundeoppdrag fra næringslivet i regionen.

- Vi har noen tegneprogrammer som vi bruker til å lage tre-dimensjonale tegninger i. På Vg2 tar de inn maskiner og traktorer til reparasjon. Kundene betaler for delene i tillegg til en symbolsk sum for selve arbeidet, sier Anders som retter undervisningen så langt det lar seg gjøre mot arbeid på verkstedet.

- Elevene må selvsagt ha noe teoriundervisning også, avslutter han.

Publisert av Leila Øvreseth. Sist oppdatert 21.09.2016
Fant du det du lette etter?
Login for redigering