Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Gir elevene MOT

De skal inspirere ungdommene til å ta egne valg. Rita Stavnhaugen, Marte Røssummoen og Ingunn Spjotum jobber som MOT-coacher. 

MOT er en organisasjon som samarbeider med cirka 300 skoler og når 65 000 ungdommer over hele Norge. Målgruppen er alle ungdommer der en skole eller kommune har inngått en partneravtale med organisasjonen.

Vinstra vgs er eneste videregående skole i Oppland som har inngått partneravtale med MOT.

Arbeidet startet ved skolen høsten 2012.

- Vi har fått 18 prosent av en stilling til å jobbe med MOT. Denne prosentandelen har vi fordelt på oss tre. Fordelingen er fem prosent på meg og Rita. Ingunn har åtte prosent, sier Marte.

- Jeg har litt mer koordineringsansvar lagt til min funksjon, supplerer Ingunn.

Alle tre er lærere ved skolen.

- MOT handler om at ungdommer skal bli modige, forklarer Ingunn.

- Det handler i tillegg om at ungdommen skal lære seg å ta egne valg og være bevisste på hva de vil og ikke vil, tilføyer Marte.

Tre kjerneverdier

Alle som skal jobbe med MOT må delta på en skolering i Trondheim. Der lærer de blant annet om verdier, mål og hvordan de skal jobbe opp mot elevene.  

- MOT bygger på tre kjerneverdier. Det er mot til å si nei, mot til å leve og mot til å bry seg, forklarer Rita.

- Mot til å si nei handler ikke om å si nei til alt. Sier du nei til noe, sier du samtidig ja til noe annet, tilføyer Marte.

Hun sier videre at det kan handle om å velge det du selv ønsker og ikke bare ta et valg fordi vennene dine gjør det.

- Det kan for eksempel være å tørre å velge en annen linje på videregående og ikke den samme linja som vennene din har valgt, forklarer Marte videre.

- Målsettingen er at MOT skal bli en naturlig del av eleven sin hverdag, tilføyer Rita.

MOT-skiltingen på skolen er godt synlig. Her er Ingunn, Marte og Rita i vrimlearealet. - Klikk for stort bildeMOT-skiltingen på skolen er godt synlig. Her er Ingunn, Marte og Rita i vrimlearealet.

Forebygger mobbing

Det er dokumentert at MOT har effekt på flere områder. Blant annet selvtillit, optimisme og mot.

- Det viser seg at de skolene hvor de har hatt MOT-arbeid over flere år har færre tilfeller av mobbing og høyere trivsel blant elevene, sier Marte.

- Det er ganske klare signifikante forskjeller på det, legger Ingunn til.

Klassebesøk er viktigste måten de jobber på.

- Det er fire besøk i første klasse, to i andre klasse og ett i tredje klasse. Disse besøkene handler om å bevisstgjøre eleven og skape et trygt klassemiljø, sier Ingunn.

Stoffet de skal i gjennom er ferdig spikret fra sentralt hold.

- Det er klare tema, leker og historier vi skal gå igjennom. Men, budskapet er det viktigste så hvis det er en historie som engasjerer spesielt så er det ikke noe i veien for at vi kan utdype det og ta ut noe annet, sier Ingunn videre.

- Ja, og ikke minst å fortelle selvopplevde historier. Vi står fritt til å ta inn det eller andre historier, tilføyer Marte.

Lager egne skjold

Allerede ved skolestart om høsten får elvene møte MOT-coachene.

- I første besøket i Vg1-klassene skal elevene lage et skjold der de klipper ut bilder fra blad som sier noe om hvem de er for så å presentere dette for klassen. Det kan for eksempel være bilde av en hest fordi de liker å ri, forteller Rita. 

Hun sier videre at hun synes dette kan ha stor betydning for nye elever som ikke kjenner hverandre.

- På denne måten får eleven litt mer informasjon om en annen elev og vips oppdager at de har de noe til felles.

- Ved skolestart er gjerne elvene veldig usikre og man kjenner ikke så mange, påpeker Ingunn som mener at presentasjonen er en fin måte å bli kjent på.

- Det er ganske tøft for mange å skal stå foran klassen og si noe om seg selv når man ikke kjenner folk, legger hun til.

Elever som har hatt MOT-arbeid da de gikk på ungdomsskolen er mer tilbøyelige til å ta inn budskapet enn andre.

Marte mener at mottagelsen var litt blandet i starten.

- Det var fordi det bare var Ringebu kommune som tilbydde dette i ungdomsskolen. Nå har de andre ungdomsskolene også gått inn i MOT. Jeg tror noen elever mente det var litt skummelt, sier hun.

Lys opp det ene fine punktet i et ellers trist og mørkt rom. Det blir sagt om lommelykta som er med i verktøykassa til MOT. - Klikk for stort bildeLys opp det ene fine punktet i et ellers trist og mørkt rom. Det blir sagt om lommelykta som er med i verktøykassa til MOT.

Samarbeider med Elverum

Vinstra vgs har nå inngått et samarbeid med Hedmark. Det handler om å utdanne ungdommene i MOT og skape det de kaller for "Ung motivator".

- Vi hadde med oss noen elever på en to-dagers skolering på Elverum i fjor høst. Disse hadde selv søkt om å få være med. Der hadde vi leker for å bli kjent og elvene fortalte om hvordan de jobbet for et godt skolemiljø ved sin skole, forteller Ingunn. 

De unge motivatorene har ulike oppgaver.

- De tar blant annet imot elver ved skolestart og har skjorte med MOT-logo på første skoledag, og deltar aktivt denne dagen for å ønske nye elever velkommen til skolen. I tillegg jobber de med "Mot-til-å-glede-dagen", som er 23. november hvert år, sier Rita.

- Der skal de blant annet bake og servere kake, legger hun til.

Under fjorårets «Mot-til-å-glede-dag» serverte MOT-ungdommen boller og kake til medelever og lærere.

- Så har de stands på yrkesmessa her, tilføyer Marte.

Et givende arbeid

Alle er enige om at de trives i arbeidet for å få elevene til å bli mer trygge på seg selv.

- Det er mye arbeid, men et veldig givende arbeid, sier Marte.

- Jeg liker spesielt godt å få muligheten til å få knytte kontakt med elever på yrkesfag siden jeg selv bare underviser på studiespesialisering, sier Rita.

- Vi treffer jo mange elever på MOT-besøk og det er så trivelig for det er så mange elever som hilser, sier Ingunn som mener hun er privilegert som har denne jobben.

 - Det opplevde jeg senest i dag tidlig, to gutter som sa "hallo" da vi møttes i gangen. Det er to som jeg tidligere har hatt i MOT-sammenheng, tilføyer Rita.

- Jeg har lettere for å si "hei" selv også, siden jeg kjenner elevene og de kjenner meg, avslutter Marte.

Publisert av Leila Øvreseth. Sist oppdatert 27.04.2016
Fant du det du lette etter?
Login for redigering