Forrige uke tilbrakte ungdommene fra Vinstra vgs og Gausdal vgs skoledagene sine i Syd-Frankrike.
Alle elevene sammen med de norske faglærerne Guru S Tofte og Britt Kreutzmann ved fontenen Place Massena, Nice
Pierre Overall
Den franske skolen Pierre Overall har i en årrekke samarbeidet med entusiastiske og driftige fransklærere i Norge som ønsker å gi elever mulighet til å tilbringe en uke i Frankrike for å lære fransk i autentiske omgivelser.
Elevene fra Gudbrandsdalen er de første norske ungdommene som franskmennene tar imot etter Covid. Fransklærer ved Vinstra vgs, Guri Skurdal Tofte, har flere ganger arrangert lignende opphold. I år har hun samarbeidet med fransklærer Britt Kreutzmann ved Gausdal vgs.
- Gjennom samarbeidsprogrammet som de norske videregående skolene har med «Pierre Overall», fikk elevene en unik mulighet til å lære seg fransk i Frankrike og å bli bedre kjent med fransk språk og kultur. Hver formiddag fikk de tilpasset undervisning på fransk av franske lærere, forteller Guri Skurdal Tofte.
Museums- og bedriftsbesøk
Fragonard destilleringPå ettermiddagstid stod museums- eller bedriftsbesøk på planen.
I år har elevene studert og hatt oppgaver knyttet til ulike kunstverk i MAMAC (Museum for moderne kunst), vært på parfymefabrikken Fragonard i Eze, La maison d´environnement («Huset for miljø» - bærekraftig utvikling), og besøkt Monaco og Le Musée Océanographique, der fokus er rettet mot truede dyrearter i havet.
Innlosjering hos franske familier
-
Tolkning av kunst på museet for samtidskunst, MAMAC I en verden som er i stadig utvikling og endring er det viktig å styrke opplæring av annet fremmedspråk i skolen, presiserer Kreutzmann.
- Dette oppholdet ga elevene verdifulle opplevelser både faglig og personlig.
Elevene ble innlosjert hos franske familier der de bodde hele uken og konverserte på fransk. Å snakke engelsk med vertsfamilien var uaktuelt.
Tilfredse elever
Ina Nilsen Haug, Daniel Røyset Lindalen og Mathilde Lindblad er tre av elevene som har fått denne unike muligheten.
- Vi ble så positivt overrasket over det faglige innholdet i kurset, franskmennenes høflighet og hvor hyggelige de var, forteller Ina entusiastisk.
- Det har gått mye bedre enn vi fryktet. Jeg grudde meg til å bo i fransk vertsfamilie, men jeg opplevde at jeg klarte å kommunisere bedre og bedre for hver dag.
- Franskmennene er veldig hjelpsomme, supplerer Daniel.
- Jeg syns de er mye snillere enn de har rykte på seg for å være. De hjalp meg hvis jeg spurte, og var interessert i at jeg skulle lære og forstå.
Tilfredse elever, Ina Nilsen Haug, Mathilde Lindblad og Daniel Røyset Lindalen.- Dette oppholdet har virkelig motivert oss til å lære mer fransk, tilføyer Mathilde.
- Det har vært en bratt, men god læringskurve. Jeg forstår mye mer enn da jeg ankom Frankrike.
Elevene er skjønt enige i at dette oppholdet var veldig viktig for å lære fransk og for å få innsikt i landets kultur og historie. De er samstemte i at de vil motivere andre til å velge fransk og håper de får samme muligheten til et opphold i Frankrike.
Læreplanen ble fulgt
Programmet for uka var nøye planlagt og tilrettelagt. Undervisningen på skole, og utflukter, var hele tiden knyttet opp mot kompetansemålene i læreplanen. Elevene var nødt til å forstå og å bruke det franske språket aktivt, både i private og offentlige sammenhenger.
Finansiering
For å kunne finansiere oppholdet har ungdommene etablert elevbedrift via Ungt entreprenørskap, i regi av Innlandet fylkeskommune.
I tillegg har skolene søkt Direktoratet for høyere utdanning om støtte, og fått tildelt midler gjennom Troll-avtalen. Disse midlene er øremerket studieopphold i Frankrike og nåløyet for å få støtte er trangt.
Takknemlige lærere
Britt og Guri sammen med fransklærerne på Pierre Overall- Vi er veldig takknemlige for at rektorene ved de videregående skolene, Leif Solheim og Erland Sandvik, har vært positive til vårt engasjement, presiserer Kreutzmann og Tofte.
- Det er et omfattende arbeid å arrangere et slikt studieopphold. Når vi ser hvilken utbytte elevene har hatt av oppholdet, er vi sikre på at dette er verdifull bruk av ressurser i en tid der internasjonalisering og faglig oppdatering og utvikling for både elever og lærere er viktig.
Tekst: Kristin Anita Johnsen.
Foto: Kristin Anita Johnsen og Guri Skurdal Tofte.